پچ هوشمند انسولین یک گام به عرضه به بازار نزدیک تر شد

2 جولای 2017- دکتر Zhen Gu و تیمش در بخش مهندسی بیومدیکال دانشگاه کارولینای شمالی تلاش بسیاری را برای تولید پچ‌های انسوین هوشمند برای درمان دیابت انجام داده‌اند، دکتر Gu از دو سال پیش، یک شرکت تحقیقاتی در پارک فن آوری Triangle پایه گذاری نمود که بروی ایده‌ی تحویل انسولین از طریق پچ‌های هوشمند تحقیق می کند، حال کمپانی دکتر Gu با نام Zenomics Inc با دریافت کمک 5.8میلیون دلاری از یک شرکت چینی بنام MicroPort Scientific، تحقیقات خود را برای رسیدن به این هدف و ارائه این درمان به همه‌ی افراد در جهان تکمیل خواهد نمود.

اندازه‌گیری قندخون و تنظیم آن، اندازه‌گیری مکرر قند خون توسط گلوکومتر خانگی و تزریق‌های مکرر انسولین، نگرانی‌های پایان ناپذیری برای افراد دیابتی هستند، اگر چه استفاده از پمپ انسولین تبدیل به یک روال دائمی برای افراد دیابتی شده است اما هیچ یک از گزینه‌های درمان اعم از تزریق انسولین یا استفاده از پمپ انسولین و کنترل قندخون برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 آسان و راحت نیستند. علاوه براین، مسئله زمان بندی از اصلی ترین نگرانی‌هایی است که سبب بروز عوارضی برای افراد دیابتی می‌شود. دراغلب اوقات مقدار قند خون در زمان تزریق انسولین بسیار بالا است، حتی با پیشرفته‌ترین روشها که در آن پمپ انسولین با مانیتورهای مداوم قندخون استفاده می‌شوند زمان تحویل انسولین 5 تا 15 دقیقه با تأخیر انجام می‌شود.

دکتر Gu استادیار دپارتمان مهندسی بیومدیکال در UNC می‌گوید: در بدن یک فرد سالم ترشح انسولین به محض افزایش قندخون صورت می‌گیرد، ما می‌خواهیم همین فرایند را از راهی علمی تقلید کنیم، راه حل ما استفاده از پچ هوشمند انسولین است که با قرار گرفتن بر روی پوست به محض افزایش گلوکز پاسخ مناسب را با ترشح انسولین مورد نیاز اعمال ‌کند.

اندازه‌ی این پچ به اندازه‌ی یک سکه می باشد و دارای 121 میکرونیدل است، هر کدام از میکروسوزنها کوچکتر از یک موی انسان هستند و از قبل توسط کیسه‌های کوچکی از انسولین و آنزیم گلوکز اکسیداز پر شده‌اند، آنزیم گلوکز اکسیداز قادر است بلافاصله به افزایش مقدار گلوکز در خون پاسخ دهد و واکنشی را راه‌اندازی کند که منجر به ترشح انسولین گردد. اگر شما فرد بسیار منظم، با برنامه‌ای فوق‌العاده باشید که همیشه میزان غذا و فعالیت بدنی شما یکسان باشد و محاسبه‌ی انسولین شما دقیق انجام گیرد، شاید نیازی به استفاده از چنین پچی نداشته باشید اما هیچکس هرگز اینقدر کامل نیست.

دکتر Spratt از دانشگاه Duke می‌گوید: استفاده از این پچ هوشمند سبب می‌شود نگرانی افراد مبتلا به دیابت در مورد مصرف غذا یا فعالیت‌ها و یا دقت در تزریق انسولین برطرف شود، این پچ نه تنها باعث جلوگیری از افزایش قندخون می‌شود بلکه احتمال تزریق انسولین بیش از حد را کاهش می دهد درنتیجه از خطر هیپوگلایسمی جلوگیری می‌کند.

 دکتر Spratt متخصص غدد که در تولید پچ‌های این شرکت نقشی نداشته است، می گوید ابتدا استفاده از این پچ‌ها باید همراه با مانیتورینگ قند خون و نظارت بر تزریق انسولین صورت گیرد، اما در دراز مدت این پچ‌ها تمام نیازهای روزانه‌ی انسولین فرد را تأمین خواهند کرد و بخصوص برای کودکان و افراد مسن که برای مدیریت غذا، فعالیت و تزریق انسولین خود با مشکلاتی روبرو هستند، بسیار مناسب است.

 دکتر Spratt گفت: این پچ‌های هوشمند انسولین بطور کامل می توانند جایگزین روش تزریق انسولین شود، او افزود: اما حتی اگر نتواند نیازهای کامل یک فرد را برآورده کند می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد.

تاکنون این پچ‌ها برای کنترل قندخون موشهای دیابتی بسیار عالی عمل کرده‌اند، دکتر Guمی‌گوید: در آینده برخی افراد ممکن است به یک پچ انسولین در روز نیاز داشته باشند اما این بستگی  به نیاز فردی بیمار دارد، از سال 2015 که این پچ معرفی شده است ما هنوز بر روی بهبود آن در حال تحقیق هستیم.

دکتر Guمی‌گوید: سرمایه‌گذاری شرکت MicroPort Scientific به ما کمک خواهد کرد تا کارمندان بیشتری را برای کار در آزمایشگاه‌های خود استخدام کنیم، این تکنولوژی ثبت شده به زودی بر روی حیواناتی نظیر مینی خوک‌ها آزمایش خواهد شد، این پول به اتمام مطالعات پیش بینی بالینی برای اطمینان ازعدم وجود واکنش های نامطلوب یا تحریکات پوستی در انسان به دلیل مواد موجود درپچ کمک خواهد کرد. اگر هر دوی این تحقیقات با موفقیت انجام شود، کارآزمایی‌های بالینی درطی چند سال آینده آغاز خواهند شد.

بر اساس روند فعلی، کارشناسان پیش بینی می‌کنند که تا سال 2035 تعداد  592 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا خواهند شد. درحالیکه دانشمندان امیدوارند روزی بتوانند این بیماری را درمان کنند، درحال حاضر دکتر Guخوشبین است که پچ‌های هوشمند انسولین بتوانند در درمان دیابت پیشرفتی ایجاد نمایند. او می‌گوید: بسیار مطلوب است که ابداع فن‌آوریهای جدید بتواند به بهبود سلامت و کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

 منبع:www.newsobserver.com/news/business/article159100734.html